Gezondheid

Vaccinaties

Vaccinaties zorgen ervoor dat ons lichaam zichzelf beter beschermt tegen infectieziekten. Door het vaccin worden er antilichamen aangemaakt die ons afweersysteem versterken. Bepaalde (reis)vaccinaties beschermen het lichaam levenslang tegen infectieziekten. Andere inentingen moeten regelmatig herhaald worden. Vaccinaties worden aan verschillende groepen en om verschillende redenen gegeven.

Reizigersvaccinaties
Als u een reis gaat maken, is het dan ook van groot belang dat u zich laat vaccineren. In verschillende landen zijn de hygiëne en sanitaire voorzieningen namelijk stukken minder dan wij gewend zijn of zelfs slecht. Er komen daar infectieziekten voor waar u makkelijk en snel mee geïnfecteerd kunt raken. Met alle gevolgen van dien. Eén of meerdere vaccinaties kunnen dit vaak voorkomen!

Advies op maat
Indien u ons ruim van te voren uw reisschema doorgeeft kunnen onze assistentes u een advies op maat geven. Onze huisartsenpraktijk is aangesloten bij het Landelijk Coordinatiecentrum Reizigersadvies (LCR). Als er ergens in de wereld een ziekte of uitbraak is, krijgen wij van hen direct bericht. Op deze manier beschikking wij altijd over actuele informatie.

Vaccinaties voor baby’s en kinderen
Als baby’s geboren worden, dragen zij nog een groot aantal antistoffen van hun moeder mee. Na ongeveer 2 maanden moeten baby’s deze stoffen zelf aanmaken. Alle baby’s en jonge kinderen in Nederland worden opgeroepen voor het Rijksvaccinatieprogramma (RVP). De vaccinaties van dit programma beschermen hen tegen 12 infectieziekten. Deze ziekten hadden vroeger een ernstige en vaak zelfs dodelijke afloop. Sinds de invoering van het RVP komen de meeste infectieziekten niet meer voor in ons land. Jaarlijks worden er ongeveer 2,5 miljoen kinderen volgens het programma ingeënt. Deelname is kosteloos en vrijwillig. Momenteel maakt ruim 95 % van de Nederlanders gebruikt van het RVP.

Vaccinaties voor risicogroepen
Inentingen kunnen ook gegeven worden aan bevolkingsgroepen die een hoger risico hebben op ernstige gevolgen van een infectieziekte. Het meest bekende voorbeeld is de griepprik. Die wordt gegeven aan ouderen en mensen met bijvoorbeeld longproblemen. De gevolgen van een simpele griep kunnen namelijk ernstige gevolgen voor hen hebben.
Sommige mensen kunnen of willen niet ingeënt worden tegen infectieziekten. Toch zijn ook zij dankzij de hoge vaccinatiegraad in Nederland onrechtstreeks beschermd.